Kam sa dostala naša literatúra…

Dnes som prišiel domov s desiatimi knihami pod pazuchou a zmiešanými pocitmi v lebke. Utratil som za ne menej, ako niekto nechá v piatok na pive a napriek tomu sa z toho nezvládam tešiť. Prečo? Jednoducho pre dôvod ich nízkej ceny…

Literatúra na Slovensku je zaujímavá nielen tým, čo sa u nás píše, ale aj tým, koľko sa toho píše. Každý rok v tejto malej krajine vychádza také množstvo kníh, až je tomu ťažké uveriť. Ako výstižne povedal Peter Darovec, je tu príliš veľa autorov a príliš málo čitateľov. V literatúre, ako v ktorejkoľvek inej sfére so stúpajúcim množstvom klesá kvalita. S ňou klesá schopnosť či vôľa čitateľov trápiť sa s náročnejšími textami (času predsa málo, radšej čítam oddychovky), a tak v kníhkupectvách priemerný občan siahne po braku. Tým pádom nie je dopyt po kvalitnej literatúre, a tak dokola. Bludný kruh.

Pamätáte si, kedy ste naposledy vošli do kníhkupectva? Čo bolo na prvom ostrovčeku? Pastelové obaly evitoviek. Dominik Dán. A tak ďalej. Bez toho aby som sa navážal do akejkoľvek literatúry (o tom tento článok nie je) mi je smutno, keď prídem do kníhkupectva a kvalitná súčasná slovenská literatúra tam jednoducho chýba.

Odpoveď na otázku prečo je pritom jednoduchá – je to malý trh, ľudia nechcú čítať sofistikovanú literatúru (ako by mohli, keď sa na stredných školách učí tak, ako sa učí) a tak som dnes sklamane prešľapoval v plnom sklade kníh u Bagalu, kde klenoty našej literatúry idú po piatich eurách za kus. Na svojej stránke www.kkbagala.sk vypísal výpredaj, lebo sa mu znovu nedarí predávať niečo, čo by malo ísť na dračku ako horúce zemiaky. A ak nie ako horúce zemiaky, určite viac ako to, čo je vystrčené na tom prvom ostrovčeku.

A tu sme dnes, slovenská literatúra sa dostala do stavu, kedy priemerné texty čitatelia priam hltajú a o kvalitu, o akúkoľvek intelektuálnu nadstavbu alebo nebodaj potrápenie si hlavy jednoducho nie je záujem. Slovenská literatúra sa dostala do stavu, kedy je viac autorov ako čitateľov, kedy amatérske texty nestíhajú dotláčať a kvalitní súčasní autori nemajú čo do úst.

Samozrejme, proti gustu žiaden dišputát. Ale predávať autorov ako je Vadas, Balla, Kompaníková, Kapitáňová, Rankov, Rakús alebo Mitana za 5, slovom päť eur za kus, je výsmech do tváre autorom, vydavateľom, tlačiarom, ilustrátorom a čitateľom. Je to výsmech koncepcii literatúry na úrovni.

Bagalov edičný plán je jednou z mála nádejí dobrej slovenskej literatúry. Pomôžte mu túto literatúru zachrániť, kúpte si u neho 10 kníh za smiešnych 50 EUR a potešte seba aj ľudí okolo seba tým, že kvalitné texty ešte nezmizli. Ako sám napísal, ušetríte pekné peniaze a aj vďaka vám budú nové knihy slovenských autorov vychádzať aj ďalší rok. Čas máte do zajtra do polnoci.

Nenechajte kvalitnú slovenskú literatúru vymrieť.

Páčil sa vám tento článok? Tak ho lajknite, okomentujte, kliknite si na Oliverov svet na facebooku a dajte o ňom vedieť známym, nech sa tiež potešia!

0
20 Discussions on
“Kam sa dostala naša literatúra…”
  • Mrzí ma to, ale tento článok je absolútne typickým vyplakávaním intelektuála v slonovinovej veži. Rozhodne ma bude mrzieť, ak Bagala skončí, je to fantastické vydavateľstvo s výbornými autormi, ale zjavne sa nedokáže predať. Bohužiaľ, je to tak, že vydavateľ musí chodiť za zákazníkom a presvedčíť ho, že práve jeho knihy sú tie, za ktoré sa oplatí utrácať peniaze a nie iné. Lenže u nás sa kvalita takmer nedokáže spropagovať. Recenzie či kritiky fungujú len v uzavretom kruhu vzdelancov a tí nie sú schopní ich pretlačiť do všeobecnejšej pozornosti. Pripomína mi to vyplakávanie na poslednej Letnej škole prekladu, kde sa hovorilo o cene za najlepší preklad, cene Jána Hollého. Ako by ju mala spoločnosť rešpektovať a podobne. No nemala, pokiaľ ju sami organizátori nedokážu pretlačiť, každý sa im na to vykašle.

  • Slová ako “kvalita” a “propagácia” použité v jednej vete je práve to, čo zabíja literatúru. Dá sa hovoriť o kvalite v rámci más?

    • To je presne to, o čom hovorím a vy to len potvrdzujete. Slonovinová veža, z ktorej sa takmer všetci boja zostúpiť. Propagácia a kvalita by mali ísť ruka v ruke. Ale nemusia, len nech potom všetci neplačú, že dobré knihy sa nepredávajú. To je výsledok zaslepenosti a odmietania fungovať v rámci trhového mechanizmu.

      Masy a kvalita evidentne dokážu koexistovať, dôkazom toho je napr. úspech Murakamiho, Palahniuka, Houellebecqa a ďalších.

    • A nemala by byť práve to dlhodobá snaha – dostať kvalitu medzi masy? Alebo sa kvalita automaticky hodnotí podľa toho, že tomu rozumejú len vyvolení a v žiadnom prípade nie väčšina?

  • Pokiaľ ich predáva distribútorovi, predáva mu ich za 5 eur, aby v kníhkupectve boli za 10 (distribútor si zoberie 50{52da1d4d731e8718dc0b0c42adf89ac6c8108ddb8fc56a336422b535a3aefe64} z ceny, aby obchodníkovi mohol dať 20 až 25{52da1d4d731e8718dc0b0c42adf89ac6c8108ddb8fc56a336422b535a3aefe64}). Takže knihy za 5 eur v eshope nie sú žiaden ústupok, vydavateľstvo má z toho stále rovnako tých 5 eur.

  • Pomohli sme… aj ja som si zadovážila takéto poklady včera….dúfam že sa ľudia zobudia, okrem nich mi dnes poštou prišlo ďalších 8 kníh… neviem si bez vône knihy predstaviť deň…..ale je to pravda….mládež nečíta(česť výnimkám)… nemajú záujem takmer o nič, len o konzum… viem, o čom hovorím na strednej škole vyučujem(síce cudzí jazyk)… môžete si aj dušu na dlaň vyložiť a príklad od rodičov je mizivý….pri téme veda a technika nevedeli nč o Baničovi… ako aj, keď nečítajú nič… ale úroveň školstva treba pozdvihnúť najprv niekde inde…vyššie.. prajem pohodový SIlvester a mnoho zdaru v Novom roku, nech sa darí dobrému slovu na Slovensku…:-)

  • Už nefňukajte! Podľa mňa, pravda je taká, že väčšina titulov, ktoré vychádzajú u Bagalu sú len literárne pokusy tej našej slovenskej postmodernej hávede! To, čo sa práve deje je len dôkazom toho, že mladá Slovenská krv stojí za hovno!… že nemá vôbec kontakt so skutočným životom!… že sú to len postmoderné kecy o tom, ako by to celé malo vyzerať! A to, že to získava nejaké ceny čitateľa absolútne nezaujíma! To je len ďalším dokazom toho, ako sú ľudia z brandže úplne mimo reálneho sveta… Akademici!… to teda nie je žiadna reklama! Nemyslím si, že komerčné knihy sú lepšie, to nie… len tvrdím, že nepredajnosť kníh od KKBagalu, nie je v zlom marketingu, ani v zlých čitateľoch, ale jednoducho v tom, že sú to sračky!… bez života!… bez nápadu!… bez akéhokoľvek kontaktu s realitou!

    • empe, koľko z nich si prečítal? Bez akýchkoľvek konotácií, zaujíma ma, na základe akej konkrétnej vzorky robíš tento záver. Ktoré konkrétne knihy od Bagalu si čítal a čo sa ti na nich zdalo hodné označenia “sračiek” ?

  • Oliver, myslíš si, že by som to písal a aspoň sa nesnažil to čítať? Snažil som sa čítať Kompaníkovú, Ballu a ďalších… mená si už nepamätám… nebolo toho veľa, ale to čo som čítal mi stačilo! Dokonca sa mi to do rúk dostalo aj v češtine (pracujem v knihkupectve na Vaclaváku), čo by mohlo pridať, ale aj tak som to nedokázal prečítať… Väčšinou sú to bludy! Áno, snažia sa niečo povedať, to vidieť… snažia sa!… ale idú na to zo zlej strany! Namiesto toho, aby to napísali jednoducho, pribehom zo života… a bez tej trapnej “mystérie života”, čo by bolo rozhodne čitatelnejšie a otvorenejšie ľuďom! Áno, malo by to masovejší úspech… a to slovo “masovejší” myslím v rámci Slovenska! Netreba sa toho slova báť! Čo môže byť masové, ešte nemusí byť zlé, že áno? Väčšina románov, ktoré v histórií literatúry niečo spôsobili, boli bestsellery… Teda, tým netvrdím, že 50 otieňov šedi je kvalitná literatúra, to nie… ide mi len o to, že treba nájsť a vydávať literatúru, ktorá je spojením kvality a zároveň predajnosti… Áno, ja viem, je to ťažké!
    Alebo potom treba vydávať komerčné sračky, ktoré zarobia na “undergroundovú” literatúru a popri komerčnej literatúre vydávať aj tútu “menšinovú”! Tak to funguje všade, kde je malý trh, čo teda určite na Slovensku je! To je druhá stranka veci!… keď niekto vydával len “nizkorozpočtovú” literatúru a diví sa, že sa nepredáva?… to je jedno! Ako hovorím, aj kvalita by sa mohla predávať, len by musela ľudí zaujať!… a zaujme len vtedy, keď to sa tam čitateľ nájde, zasmeje atď… O čom je kniha Piata loď? Teda viem, o čom je… ale ako to je napísane? Čitateľ sa nemá kde chytiť!… skoro žiadna priama reč, žiadna akcia… len “duchovné” rozpravy, napísané na gymnaziálnej úrovni! Taký mám z toho dojem! A takto by som mohol pokračovať… Balla sa snaží o akési “mystérium”, ale neverím mu to! Len ťahá za nos a do ničoho sa poriadne neoprie! Ani poriadná zvrhlosť a vulgarita, ktorá by jeho knihy trochu viac spropagovala… ani poriadne životné poznanie! Len tak, ako slabo vyluhovaný čaj!

    • Nemyslel som si nič, preto som sa spýtal. empe, hodnotíš to z tvojho subjektívneho pohľadu, v ktorom jednoducho túto literatúru nemáš rád. Keď hovoríš, že “Čitateľ sa nemá kde chytiť!… skoro žiadna priama reč, žiadna akcia… len “duchovné” rozpravy”, v zásade stotožňuješ dobrú literatúru s textom, kde je priama reč, akcia, atď, ktorý je napísaný ako ktorýkoľvek iný text. To, že sa čitateľ nemá kde chytiť nie je defekt, práve naopak – pokiaľ text nie je napísaný zabehnutým, štandardným, schematickým spôsobom, pokiaľ je trochu intelektuálne náročnejší, svedčí to skôr o jeho kvalite. Nie vo všeobecnosti, samozrejme, ale hovoriť, že sú to bludy, a že idú zo zlej strany…to jednoducho nie je pravda.

      Nehovorím, že dobrá literatúra nemôže byť masová. Ale o tom má význam sa baviť až potom, keď uznáme, že vyššie spomínaní autori sú kvalitnou literatúrou. Ak nie si ochotný toto uznať, tak ďalej je to bezpredmetné.

  • Oliver, súhlasím s tebou v zásadnom princípe. “Kaliho” knihy by tu určite mali mať svoje pevné miesto. Verím však, že veta “Prídem do kníhkupectva a kvalitná súčasná slovenská literatúra tam jednoducho chýba.” je myslená obrazne – pretože Bagalove knihy v kníhkupectvách sú. Áno, väčšinou nie na predných stoloch, aj keď napríklad v Martinuse pre ne máme trvalo vyhradený jeden z top stolov hneď pri pokladniach, dávame ich do novinkových výberov, atď. A podľa všetkého predáme 40{52da1d4d731e8718dc0b0c42adf89ac6c8108ddb8fc56a336422b535a3aefe64} všetkých jeho kníh, ktoré sa predajú vo všetkých kamenných aj internetových kníhkupectvách na Slovensku dohromady.

    Nepáči sa mi však to Kaliho metanie bleskov a viny na všetkých naokolo. Vydávanie kvalitných kníh, ktoré majú určitú cieľovku s konečným počtom ľudí, je svojím spôsobom luxus. Luxus stojí peniaze (holt, that’s the way it is), takže ak naň nemám, tak ho nemôžem robiť (ale nebudem obviňovať z toho všetkých naokolo), alebo – ako píše aj empe – musím urobiť kompromis a vydať sem-tam aj nejaký bestseller, aby som z toho mohol financovať knihy, ktoré vydať chcem, ale viem, že si na seba nezarobia.

    • Michal, ďakujem za reakciu, a áno, bolo to myslené obrazne. Keby tam chýbala tak by som si ani ja nemal kde knihy kupovať. Martinus je jedno z mála miest, kde som tieto knihy videl dokonca aj na tom prvom ostrovčeku ;)

      Kali z toho robí väčšiu tragédiu ako by mal a určite v tom nie je úplne nevinne. Tým článkom som nechcel ani tak prihrievať jeho patetickú polievočku ako využiť túto situáciu a poukázať na to, ako a čo sa dnes u nás číta.

      Inými slovami – je mi ľúto nie Kaliho, je mi ľúto, že dobrá literatúra na seba nezarobí.

  • Oliver, jasne, povedal som len svoj názor na to, prečo sa tie knihy nepredávajú… Stále ostávame pritom, že z hľadiska ekonómie knihy KKBagala nemajú úspech u čitateľov… a ja si stále nemyslím, že za to môžu čitatelia, alebo zlý marketing (a to ešte nehovorím o grafickej stránke – tie jeho knihy majú proste otrasné a nepútavé obaly!… v záplave kníh v polici v knihkupectve proste tie knihy nezaujmú!) Jednoducho sa jedná o produkt, o ktorý skoro nikto nemá záujem! A kupovať si to len preto, aby som podporil Slovenskú literárnu “elitu”?… a sťažovať sa, aké to je na Slovensku nahovno? To sa už na Slovensku deje 20 rokov a nič z toho… treba sa zamyslieť nad tým, čo sa objavuje na pultoch…

    • S týmto súhlasím. Je to z objektívnych príčin nerentabilné aj ako hovoril Michal vyššie. Čo sa obalov týka, mne sa dosť páčia ;) a pri knižke je podstatný text, nie obal. Teda pri knižke, ktorú si človek kupuje kvôli textu.

      Čo/Kto za to môže je oveľa komplexnejší problém siahajúci až kdesi k členom predmetovej komisie pre slovenskú literatúru, ku ktorým som sa už raz vyjadril. Každopádne je mi ľúto, že kvalitné texty majú problém sa presadiť na trhu, lebo to o čomsi vypovedá.

  • Ja si jeho knihy kupujem, oceňujem práve to, čo robí pre slovenskú literárnu obec. Či metá blesky neviem, ale je jeden z najaktívnejších, prajem mu plodný rok 2014!

  • Oliver, obal knihy je rovnako dôležitý, ako pri iných produktoch!… netreba si to idealizovať! Tak isto ako aj tyčinka, aj kniha musí mať dobrý obal, aby sa predávala… samozrejme, pokiaľ sa nejedná o klasiku ako napr. Remarque… ten teraz vychádza s tak strašným obalom a napriek tomu sa predáva!:) Ale to je iný prípad… v prípade novej tvorby je dobrý obal veľmi potrebný… hlavne v záplave kníh, ktoré dnes vychádzajú…

    • Preto tá poznámka, že len pokiaľ si človek kupuje knižku podľa textu. Práve to som sa snažil povedať – je škoda, že pri produkte ako je kniha je obal pre čitateľa dôležitý. Áno, sú to možno ružové okuliare, ale akosi sa neviem preniesť cez to, že na niečom, čo je primárne text, by mal byť dôležitý…ja neviem, napríklad text? :D

  • Samozrejme, že je obal dôležitý! Veď vidím tie krikľavo-ružovo-čierne evitovky a ani nepozerám na ne veľmi, rovno sa im vyhnem…
    Ja som si tiež objednala od Bagalu knihy, lebo v slovenskej literatúre sa vôbec neorientujem, ale že by som z toho išla do kolien, to nemôžem povedať. Nesúhlasím však, že to je celkom nanič. Podľa mňa je pravda niekde v strede.
    Taký Kopcsay sa mi napríklad páčil a aj Kepplovej obe knižky som si rada prečítala. A rozhodne si myslím, že dobrý marketing by predaju neublížil, ako napokon žiadnemu produktu. Čitateľ nie je jasnovid, aby o všetkom vedel sám od seba.

    • Ja sa evitovkám vyhnem rovnako, ale to neznamená, že kvôli obalu. Ten obal je len ich “značkou” – lepšie pre nás. Ale koniec koncov, keby v rovnako ružovom obale bola kvalitná literatúra, nič prevratného by to neznamenalo, je to podľa mňa arbitrárny vzťah.

      S absenciou dobrého marketingu súhlasím, ten je takmer žiadny, a Kali si niekedy viac škodí ako pomáha. Do kolien z tej literatúry nemusíš ísť, ale v porovnaní s väčšinou slovenskej tvorby je to neporovnateľne vyššia kvalitatívna úroveň. Škoda je, že množstvo ľudí na ňu reaguje argumentami so “slonovinovými vežami” a podobne…

Leave A Comment

Your email address will not be published.